Czas trwania: 1.07.2023 – 31.10.2024
Grupa docelowa: Projekt adresowany jest do 25 młodych ludzi w wieku 18-19 lat, podzielonych na 5 grup.
W 2020 roku Fundacja zapoczątkowała cykliczne spotkania online z młodzieżą pod nazwą ”Active Youth”. Podczas spotkań młodzież INSPIRUJE siebie nawzajem i ROZWIJA, wcielając w życie swoje oddolne inicjatywy z pomocą naszej organizacji. Jedno z takich spotkań pn. “Active Youth for Green Planet” miało miejsce 10 października 2022 roku w SAN w Łodzi. Oprócz ćwiczeń motywacyjnych, integrujących, zgromadzona młodzież z Polski, deliberowała na temat aktywnych sposobów ratowania naszej planety.
Główne tematy podjęte przez młodzież:
- jakość wody pitnej, stacje uzdatniania wody, możliwość schłodzenia się w upały
- promowanie pochodzących z własnej produkcji produktów ekologicznych
- farmy wiatrowe i inne sposoby na energooszczędność
- skutki zmian klimatycznych
- wylesianie i zazielenianie terenów
- transport przyjazny środowisku
Projekt “Wody nieznane” jest inicjatywą skupiającą się na propagowaniu postaw proekologicznych oraz zwiększaniu świadomości ekologicznej wśród młodzieży, zwłaszcza tych o mniejszych szansach. Działanie zakłada podróże młodych ludzi po Europie, aby poprzez bezpośrednie doświadczenia edukacyjne, kulturalne i społeczne promować zrównoważony rozwój, integrację oraz wartości europejskie.
5 przystanków na trasie uczestników projektu:
- Włochy, Capannori – Przystanek „Zero waste”
- Słowenia, Lubljana – Przystanek „Sport to zdrowie”
- Chorwacja, Baska Voda – Przystanek „Temat rzeka”
- Francja, Bretania – Przystanek „Ekologiczne farmy, czyli swojskie klimaty”
- Dania, Bornholm – Przystanek “Nie trać energii”
Zdefiniowane przez młodzież cele projektu “Wody nieznane”:
- poszerzanie wiedzy ekologicznej w każdym poruszonym aspekcie
- odkrywanie własnych pasji i zainteresowań
- samopoznanie, samorealizacja
- wzrost świadomości międzykulturowej
- uwrażliwienie obywateli Europy na skutki ocieplania klimatu
Projekt ma być jedynie początkiem szerszej zmiany. Celem projektu jest, zgodnie z zainteresowaniami młodzieży podróży – zarażenie tą ideą także innych osób, które do tej pory nie interesowały się tą tematyką
Rezultaty projektu (twarde):
- 25 nagrań/dokumentacji cyfrowej wykonanego zadania (każda z 5 grup wykona 5 mikrozadań),
- 5 raportów specjalnych dotyczących danego problemu/rozwiązań ekologicznych w regionie,
- 5 materiałów making-of z podróży,
- 25 certyfikatów Youthpass,
- 25 certyfikatów wewnętrznych.
Pozostałe rezultaty (miękkie):
- poszerzanie wiedzy ekologicznej w każdym poruszonym aspekcie,
- odkrywanie własnych pasji i zainteresowań,
- samopoznanie, samorealizacja,
- uwrażliwienie obywateli Europy na skutki ocieplania klimatu,
- wzmocnienie postaw tolerancji wobec odmienności i szacunku dla osób o mniejszych szansach,
- bardziej aktywna partycypacja w życiu społecznym i obywatelskim młodych ludzi,
- otwartość na wiedzę i gotowość do jej poszerzania oraz rozwoju umiejętności i kompetencji,
- odważne zabieranie głosu w sprawach istotnych dla młodych ludzi,
- przełamanie barier oraz własnych ograniczeń komunikacyjnych i społecznych,
- otwartość i gotowość na wymianę sugestii, spostrzeżeń, pomysłów i czerpanie z wiedzy innych.
Źródło finansowania:
Współfinansowano ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+